Testy prototypu Renault z napędem elektrycznym

Renault Trucks kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad prototypem samochodu ciężarowego Oxygen. Po trwających dotychczas testach w Lyonie i Paryżu, producent wkracza w nowy etap z drugim prototypem elektrycznego pojazdu przeznaczonego do logistyki miejskiej. Prototyp ten, wyposażony w nadwozie chłodnicze i zaprojektowany we współpracy z siecią supermarketów Jumbo i SVZ oraz przy wsparciu holenderskiej spółki zależnej, rozpocznie testy w październiku na ulicach Amsterdamu.

Amsterdam, modelowe miasto pod względem ekomobilności, jest idealnym miejscem do testowania pojazdu Oxygen. Po Paryżu i Lyonie, Renault Trucks rozpoczyna nową fazę testów miejskiego pojazdu elektrycznego. Na potrzeby tego projektu, który rozpocznie się w październiku 2024 roku, Renault Trucks połączyło siły z Jumbo i SVZ.

Jumbo, druga co do wielkości sieć handlowa w Holandii, posiada ponad 700 punktów sprzedaży w Holandii i Belgii. Jednym z priorytetów firmy jest uproszczenie obsługi klienta w lokalnych supermarketach. SVZ to firma transportowa, która zaopatruje punkty sprzedaży Jumbo w Holandii w świeże produkty.

Producent i jego partnerzy połączyli swoje doświadczenie, aby ograniczyć swój wpływ na środowisko, biorąc pod uwagę specyficzne wymagania logistyki miejskiej. Rezultatem współpracy jest prototyp samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym o DMC 26 ton, dostosowany do holenderskich stref bezemisyjnych.

Miejskie testy

W przeciwieństwie do pierwszego prototypu testowanego we współpracy z Geodis „na sucho”, nowa wersja umożliwi transport chłodniczy bez emisji hałasu, zanieczyszczeń i przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa, z magazynów do supermarketów Jumbo położonych w centrum Amsterdamu w okresie 6 miesięcy trwania nowej serii testów.

– Owocne partnerstwo z Jumbo i SVZ przy tym innowacyjnym projekcie podkreśla siłę współpracy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – wyjaśnia Jérôme Berthelet, Dyrektor Generalny Renault Trucks w Holandii. – Kierowaliśmy się tym samym pragnieniem stworzenia niskoemisyjnego rozwiązania dla potrzeb miejskich. Realizacja pilotażowego projektu w Amsterdamie, modelowym mieście pod względem pionierskich rozwiązań w zakresie zarządzania środowiskiem, wnosi znaczną wartość do naszego podejścia – dodaje.

Prototyp został zbudowany w fabryce Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie od 2020 roku samochody ciężarowe z napędem elektrycznym.

Pojazd dostosowany do zastosowań i ograniczeń dystrybucji miejskiej

Pojazd Oxygen został opracowany przez Renault Trucks we współpracy z 17 partnerami. Został zaprojektowany specjalnie do eksploatacji na obszarach miejskich, łącząc w sobie bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność:

W celu zapewnienia lepszej widoczności i bezpieczeństwa, Oxygen posiada obniżoną kabinę i szeroką przednią szybę, które zapewniają kierowcy doskonałą bezpośrednią widoczność użytkowników drogi. Kilka kamer zastępuje lusterka wsteczne, zapewniając pełny kąt widzenia, ze znacznie ulepszoną widocznością z tyłu oraz wykrywaniem pieszych i niechronionych użytkowników ruchu drogowego w martwym polu.

Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowcy, po stronie pasażera zamontowano przesuwane drzwi, co pozwala uniknąć ryzyka związanego z otwieraniem drzwi po lewej stronie. Kierowca może wsiadać i wysiadać z pojazduzarówno z prawej, jak i z lewej strony. Wsiadanie i wysiadanie jest również łatwiejsze dzięki obniżonemu wejściu do kabiny.

Dodatkowo, sylwetka pojazdu została całkowicie przeprojektowana, dzięki czemu pojazd płynnie wtapia się w miejski krajobraz. Z drugiej strony, ulepszenia we wnętrzu kabiny zapewniają większy komfort kierowcy.

Dane techniczne pojazdu

  • DMC: 26 t
  • Podwozie: 6×2
  • Wymiary: 10 m (dł.) x 2,6 m (szer.) x 3,8 m (wys.)
  • Rozstaw osi: 4600 mm
  • Nadwozie: Jednostka chłodnicza zintegrowana z zabudową, odpowiednia do rollkontenerów wykorzystywanych w supermarketach
  • Pojemność akumulatora: 3 x 94 kWh, tj. 282 kWh
  • Zasięg 150 km, przystosowany do codziennych dostaw SVZ realizowanych dla Jumbo w Amsterdamie

 

źródło: materiały Renault Trucks